Дукач - це не просто звичайна прикраса на кшталт брошки чи кулону. Існує багато підстав припускати, що дукачам їх власниці певною мірою приписували певні магічні й оберегові функції. Зокрема, переважна більшість дослідників українських традиційних старожитностей (І.Спаський, Ф.Вовк, М.Сумцов) в тому числі і сучасних (В.Фісун, Ю.Коваленко, О.Самков) сходяться на тому, що під впливом світоглядних змін і естетичних уподобань змійовики трансформувалися у дукачі. На користь цієї теорії можна віднести такі положення:
- у наукових матеріалах 1914 р. згадуються дукачі із зображенням змійовиків;
- дуже популярними були дукачі в яких використовувалися медальйони із зображенням на релігійну тематику;
- були поширені дукачі в яких замість медальйону до банта кріпився головний християнський символ - хрест.
До нашого часу збереглося чимало дукачів у яких на медальйонах містяться зображення на християнську біблійну тематику. Припускають, що появі такого роду дукачів спонукали західноєвропейські християнські релігійні настільні медалі, які часто робилися основою для медальйонів дукачей.
Медальйон дукача з сюжетом "Благовіщення"*
*Медальйон-повторення з невстановленого західноєвропейського оригіналу медалі “Благовіщення” ХVІІ ст., з колекції Юрія Коваленка:
світлина ліворуч - дукач, бант - срібло, позолота, скло, медальйон - латунь, позолота, др.пол.ХІХ, Чернігівщина;
світлина праворуч - медальйон дукача, ХІХ ст., латунь, позолота, повторення.
І.Спаський наводить, що з такими медальйонами зустрічалися дукачі в Полтавській, Черкаській, Чернігівській областях, а також були і на Воронежчині (РФ).
У ХVІ - поч.ХVІІ ст. настільні релігійні медалі були дуже популярними в Німеччині, Польщі, Угорщині, Чехії. У ХVІІ - ХVІІІст. релігійні медалі виробляли амстердамські майстри для вірменської колонії. В результаті, через постійні зв’язки між вірменськими колоніями в Європі, ці медалі потрапляли до Львова, в якому, як відомо, проживало чимало вірмен. Згодом, в Європі стають популярними хрестильні та весільні медалі, які особливого поширення набули у Польщі. Навіть у ХІХ ст. такі медалі у Польщі ще були актуальними, щоправда вони набули більш сувенірного характеру.
Медальйони дукачей - повторення з хрестильної медалі Й.Хена Старшого** |
** Медальйони дукачей - повторення з хрестильної медалі Й.Хена Старшого, сцена - “Обрізання Христа в Храмі”, з колекції Юрія Коваленка:
світлина ліворуч - ХІХ ст, латунь, позолота;
світлина праворуч- копія дукача ХІХ ст., срібло.
І.Спаський вважає, що дукачі з релігійними сюжетами на західноєвропейських медалях були дуже популярні за часів Богдана Хмельницького і становили “новий етикет” серед козацької старшини. Як стверджує дослідник, найчистіші форми таких “панських дукачів” збереглися на Чернігівщині. Відомо, що у гетьмана Івана Мазепи був золотий дукач з хрестильної медалі ХVІІ ст. роботи С.Дадлера 1630 р. на якій було зображено Хрещення Христа у водах Іордану. У 1759 р. останній гетьман Кирило Розумовський подарував цього дукача разом з сережками дружині свого підлеглого Романовського і як він у листі згадує “кой у Мировичевой с протчими вещами мною куплен и, как вам ведомо, од Мазепи ей добулись”.
Медальйони дукачей із зображенням біблійного сюжету “Таємна вечеря” 3* |
3* Медальйони воронезьких дукачей із зображенням біблійного сюжету “Таємна вечеря”, ХІХ ст., з колекцій Оксани Чаус (світлина ліворуч) і Юрія Коваленка (світлина праворуч).
До нашого часу збереглося обмаль дукачів у яких медальйонами виступили саме оригінальні західноєвропейські медалі. Як правило, це були дукачі ХVІІ - поч.ХVІІІст. виготовлені з коштовних металів (золота, срібла) для української знаті. Багато таких дукачей раніше було в Києво-Печерській Лаврі, які туди приносили прочани. Такими дукачами в якості підвісок в святині раніше прикрашали ікони. Про це, зокрема, свідчить величезний скарб Києво-Печерської Лаври зроблений його служителями у 1717 р. з метою не допустити їх реквізії московським царем Петром І. Знахідка показала чим була наповнена лаврська казна на поч. ХVІІІст. З годом, в одному з описів лаврської різниці (1778 р.) вказується, що поміж прикрас які прикрашали ікони були : “...золотий дукат (мається на увазі дукач - прим.авт) з Обрізанням, вагою 5 золотників; дукат з Богоявленням, вагою 8 золотників; дукат з Розп’яттям, вагою 3 золотники...”. В іншому документі за 1792 р. описується дукач вагою 5,5 золотника на одному боці якого зображена сцена “Хрещення Христа”, а на іншому - “Розп’яття”.
“Поклоніння волхвів” на медалі Себастьяна Дадлера, 1635р 4*
|
4* Медальйони-повторення "Поклоніння волхвів" з медалі Себастьяна Дадлера, зустрічається із чернігівськими бантами. В збірці медалей Ермітажу (РФ) є така потерта виламана з обідка медаль, походження якої невідоме.
З часом, під впливом тих чи інших чинників дукачі були служителями Лаври переплавлені на інші речі. Екземпляри релігійних західноєвропейських медалей яким вдалося “дожити” в дукачах наразі здебільшого перебувають у фондах Ермітажу (РФ). Разом з тим, сьогодні ми маємо можливість побачити дукачі з репліками і повтореннями тих медалей, які у свій час були зроблені місцевими золотарями.
Наявність великої кількості повторень з таких медалей передусім пов’язана з тим, що кількість і, що не виключено, вартість оригінальних медалей не могла задовольнити наявний попит у жіноцтва. Тому українські золотарі вдалися у власний спосіб відтворювати такі медалі, що зробило прийнятним співвідношення попит-пропозиція. Вони вдалися до технік литва і карбування зображень на тонких листках металу з подальшим рихтуванням і монтуванням збірної медалі. Для цього вони мали спеціальні відлиті з оригінальної медалі (або з її вже існуючого відливку) штампи, адже для виготовлення великої кількості монолітних медалей у хорошій якості потрібне було спеціальне обладнання яке могло забезпечити великий тиск штемпелів. Таке обладнання, як правило, було лише у монетних дворах. Як відзначає І.Спаський українські золотарі у ХVІІ - поч.ХVІІІст. використовували такі штампи не лише для виготовлення дукачей, а й для розміщення зображень при виготовленні інших речей, наприклад оправ євангелій, священного посуду, даросховищ та ін. Цікавим є той факт, що якість карбованих золотарями таких медалей-медальйонів у ХVІІ - поч.ХVІІІст. була вищою ніж у ХІХ-поч.ХХ ст. Причину цього можна пояснити тим, що у ХVІІ - поч.ХVІІІст. цією справою займалися більш професійні ювеліри, які працювали і на замовлення знаті, в той час як у ХІХ ст. цією справою здебільшого займалися сільські і містечкові золотарі з більш простими знаряддями праці та більш примітивними ювелірними формами.
Також зустрічаються дукачі авторами біблійних зображень на медальйонах яких були місцеві майстри і їх сюжети не мали прямого зв’язку з західними медальєрними оригіналами.
Нижче можна побачити дукачі на такі найбільш поширені біблійні сюжети:
1. Благовіщення:
На дукачах це був найбільш поширений сюжет на біблійну тематику. До нашого часу практично з кожного регіону збереглися дукачі з цим біблійним сюжетом. Зокрема І.Спаський вказує, що дукачі із сюжетом “Благовіщення” знаходили у Лубнах, Ніжині, існують воронезькі панагійки.
Дукач із зображенням сюжету “Благовіщення”
з невстановленого зразка західноєвропейської медалі 5*
|
5* Зворотній бік дукача прилуцького типу, пер.пол. ХІХ ст., Полтавська область, латунь, позолота, з колекції Юрія Коваленка.
6* Медальйон дукача із зображенням біблійного сюжету “Благовіщення” роботи Щукіна Сергія Івановича, кін.ХІХ ст., з колекції Оксани Чаус. На крайньому третьому зображенні фотографія зворотнього боку медальйона із клеймом майстра.
7* Дукачі із зображенням біблійного сюжету “Благовіщення”, Чернігівщина, з колекціЇ Юрія Коваленка.
2. Поклоніння волхвів:
8* Медальйон дукача, дукачі із зображенням біблійного сюжету “Поклоніння волхвів” з невстановленої західноєвропейської медалі ХVІІ ст., ХІХ ст., Чернігівщина, латунь, позолота, з колекції Юрія Коваленка.
10* Дукачі із зображенням на медальйонах релігійного сюжету “Обрізання Христа в Храмі” (повторення сцени з хрестильної медалі Й. Хена Старшого), з фондів Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (НКПІКЗ). Вказані дукачі експонувалися на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
13* Медальйони дукачей з хрестильної медалі Й.Хена “Хрещення у водах Іордану” з колекції Юрія Коваленка: на світлині ліворуч - копія дукача ХІХ ст, срібло; на світлині праворуч - медальйон дукача ХІХ ст., латунь, пзолота.
15* Дукач із зображенням на медальйоні сцени “Таємна вечеря”, др.пол.ХІХст., Чернігівщина, срібло, скло, з колекції Владислава Печерського. Особливість дукача полягає в тому, що медальйон являє собою не відливок з відомої медалі, а був вручну прорізаний золотарем на стертій стороні срібного рубля російського імператора Миколи І. Такий рубль випускався упродовж 1841-1848 рр.
16* Дукачі воронезького типу із зображенням сцени “Таємна вечеря”, сер.ХІХ ст., з фондів Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (НКПІКЗ). Вказані дукачі експонувалися на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
18* Дукач із зображенням сцени “Омовіння ніг”, кін. ХVIII-поч.ХІХ ст, Слобожанщина, латунь, з колекції Юрія Коваленка. Повторення з західноєвропейської медалі ХVII-ХVIIIст.
19* Дуже рідкісний дукач із зображенням на тему “Страсті Христа”, ХІХ ст, латунь, позолота, з колекції Юрія Коваленка. На лицьовому боці розміщено зображення страждаючого Христа, на зворотному - зображено янгола, який несе хрест - знаряддя страстей. Зображення - повторення страсної медалі Й.Кіттеля.
*21 Дукач із зображенням на зворотньому боці “Розп'яття Христа”, др.пол. ХVІІ ст., Полтавщина, срібло, з фондів Музею історичних коштовностей України. Вказаний дукач експонувався на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р. І.Спаський у своїй книзі "Дукати і дукачі України" помилково вказує, що після ІІ світової війни його, як світлину з ним, було втрачено. Також дослідник припускає, що цей дукач дуже старий і відлитий з західноєвропейської медалі XVIIст.
22* Дуже рідкісний тип дукача із зображенням Голгофи, ХІХ ст., латунь, з колекції Юрія Коваленка.
8. Зняття з хреста:
23* Дукачі із зображенням біблійної сцени “Зняття з хреста”, др.пол.ХІХ ст., Харківщина, з колекції Юрія Коваленка.
24* Дукач (фрагмент дукача) з біблійною сценою “Зняття з хреста”, кін.ХVІІІ - пер.пол.ХІХ ст., з фондів Музею історичних коштовностей України. Вказаний дукач експонувався на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
25* Дукачі із зображенням на медальйоні біблійного сюжету “Воскресіння”, з фондів Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (НКПІКЗ). Вказані дукачі експонувався на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
26* Дукачі із зображенням на медальйоні біблійного сюжету “Воскресіння”, Чернігівщина, ХІХ ст., з колекції Юрія Коваленка: дукач ліворуч - латунь, позолота, дукач праворуч - срібло.
27* Дукачі із зображенням біблійного сюжету “Воскресіння”, з колекції Юрія Коваленка.
28* Дукачі із зображенням біблійного сюжету “Воскресіння”, з колекції Юрія Коваленка: на світлині ліворуч - дукач пер.пол. ХVІІІ ст, Харківщина, латунь; на світлині праворуч - ХVІІІ - поч.ХІХ ст, Харківщина, латунь.
29* Дукачі з медальйоном на сюжет “Богоявлення”, з колекції Юрія Коваленка. Дукач зображений ліворуч на чорному фоні - Чернігівщина, праворуч на зеленому - Дніпропетровщина. Зображення на медальйоні - повторення невстановленого західноєвропейського оригіналу ХVІІ-поч.ХVІІІ ст.
30* Дукач із сюжетом “Богоявлення”, ХІХ ст., латунь, з колекції Юрія Коваленка. Медальйон - повторення німецької релігійної медалі ХVІІ-поч.ХVІІІ ст. невстановленого медальєра.
Медальйон дукача "Благовіщення" роботи Щукіна 6* |
6* Медальйон дукача із зображенням біблійного сюжету “Благовіщення” роботи Щукіна Сергія Івановича, кін.ХІХ ст., з колекції Оксани Чаус. На крайньому третьому зображенні фотографія зворотнього боку медальйона із клеймом майстра.
Дукачі із біблійним сюжетом "Благовіщення" 7* |
7* Дукачі із зображенням біблійного сюжету “Благовіщення”, Чернігівщина, з колекціЇ Юрія Коваленка.
Дукачі із біблійним сюжетом "Поклоніння волхвів" 8* |
8* Медальйон дукача, дукачі із зображенням біблійного сюжету “Поклоніння волхвів” з невстановленої західноєвропейської медалі ХVІІ ст., ХІХ ст., Чернігівщина, латунь, позолота, з колекції Юрія Коваленка.
І.Спаський вказує, що медальйони дукачей із зображенням як на фотографії вище, зустрічалися з бантами вереміївського, ніжинського й лубенського типів, а ткож знаходили у с.Власівка Кременчуцького району (Полтавська область). Відомі також дукачі із зображенням “Поклоніння волхвів” з хрестильної або новорічної медалі С.Дадлера 1635р.
9* Двосторонній дукач із зображенням на одній із сторін сюжету “Поклоніння волхвів", лицьовий бік, др.пол. ХVІІ ст., Полтавщина, срібло, з фондів Музею історичних коштовностей України. Вказаний дукач експонувався на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р. І.Спаський у своїй книзі "Дукати і дукачі України" помилково вказує, що після ІІ світової війни його, як світлину з ним, було втрачено. Науковий співробітник відділу фондів Наталія Смірнова опрацьовуючи фондову колекцію дукачів виявила цей екземпляр. Відповідно до документів, у 1946 р. вцілілу частину колекції дукачів музею було повернуто з евакуації з Держбанку СРСР, серед яких був і цей екземпляр.
Дукач із біблійним сюжетом "Поклоніння волхвів" 9* |
3. Обрізання Христа в храмі:
Як правило, в Європі цей сюжет був характерним для хрестильних медалей. І.Спаський вказує, що у лаврському скарбі 1717р. було знайдено дукач із “Обрізанням Христа” з золотої хрестильної медалі Кіттеля. До нашого часу збереглося чимало дукачей з повторенням хрестильної Йогана Хена Старшого, який працював у 1634 - 1663 рр. І.Спаський вказує, що одна із медалей роботи Й.Хена Старшого, яка колись була складовою дукача, було знайдено у 50-х роках ХХ ст. в станиці Андріанівській Краснодарського краю і наразі зберігається у фондах Ермітажу (РФ). Також, дослідник вказує на дукачі з такою медаллю, що походили з Полтавщини і Чернігівщини.
Дукачі із сюжетом "Обрізання Христа в Храмі" 10* |
10* Дукачі із зображенням на медальйонах релігійного сюжету “Обрізання Христа в Храмі” (повторення сцени з хрестильної медалі Й. Хена Старшого), з фондів Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (НКПІКЗ). Вказані дукачі експонувалися на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
Дукач із зображенням "Обрізання Христа в Храмі" 11*
|
11* Дукач із зображенням на медальйоні релігійного сюжету "Обрізання Христа в Храмі", копія дукача ХІХ ст., Чернігівщина, з колекції Юрія Коваленка.
Дукач із зображенням "Обрізання Христа в Храмі" 12* |
12* Дукач ніжинського типу із зображенням на медальйоні сцени "Обрізання Христа в Храмі", ХІХ ст., Чернігівщина, срібло, позолота, скло, з колекції світлин Миколи Литвиненка.
4. Хрещення Ісуса Христа у водах Іордану:
Відомо, що в дукачах із таким сюжетом зустрічалися хрестильні медалі (і повторення з них) С.Дадлера, Й.Хена Старшого та Й.Кіттеля. І.Спаський відмічає, що у 50-х роках срібний позолочений медальйон роботи Й.Хена було знайдено у станиці Андріанівській Краснодарського краю (суч. територія РФ) і доставлена в Ермітаж у 1958 р. Відомо, що дукачі з медалями Й.Хена та їх повтореннями носили на Полтавщині, Чернігівщині.
Медальйони дукачей із сюжетом “Хрещення у водах Іордану” 13* |
13* Медальйони дукачей з хрестильної медалі Й.Хена “Хрещення у водах Іордану” з колекції Юрія Коваленка: на світлині ліворуч - копія дукача ХІХ ст, срібло; на світлині праворуч - медальйон дукача ХІХ ст., латунь, пзолота.
5. Таємна вечеря:
До нашого часу збереглося чимало дукачей із біблійним сюжетом на медальйоні “Таємна вечеря”. Відповідно до біблійного оповідання, таємна вечеря була останньою вечерею Ісуса Христа з його учнями (апостолами).
Дукач із зображенням сцени "Таємна вечеря" 14* |
14* Дукач із зображенням на медальйоні сцени "Таємна вечеря", копія з оригіналу дукача ХІХ ст., Воронежчина, срібло, позолота, скло, з колекції Юрія Коваленка. Зображення на медальйоні - повторення з зхідноєвропейської релігійної медалі.
Дукач із зображенням сцени "Таємна вечеря" 15* |
15* Дукач із зображенням на медальйоні сцени “Таємна вечеря”, др.пол.ХІХст., Чернігівщина, срібло, скло, з колекції Владислава Печерського. Особливість дукача полягає в тому, що медальйон являє собою не відливок з відомої медалі, а був вручну прорізаний золотарем на стертій стороні срібного рубля російського імператора Миколи І. Такий рубль випускався упродовж 1841-1848 рр.
Дукач із зображенням сцени "Таємна вечеря" 16* |
16* Дукачі воронезького типу із зображенням сцени “Таємна вечеря”, сер.ХІХ ст., з фондів Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (НКПІКЗ). Вказані дукачі експонувалися на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
Дукач із зображенням сцени "Таємна вечеря" 17*
|
17* Дукач воронезького типу із зображенням сцени "таємна вечеря", др.пол. ХІХ ст., латунь, позолота, з колекції Оксани Чаус.
6. Омовіння ніг:
До нашого часу збереглися поодинокі екземпляри дукачей зі сценою “Омовіння ніг”. Відповідно християнському віровченню, під час таємної вечері Ісус Христос помив ноги своїм учням і витер їх рушником, яким він був підперезаний.
Дукач із зображенням сцени "Омовіння ніг" 18* |
18* Дукач із зображенням сцени “Омовіння ніг”, кін. ХVIII-поч.ХІХ ст, Слобожанщина, латунь, з колекції Юрія Коваленка. Повторення з західноєвропейської медалі ХVII-ХVIIIст.
7. Страсті Христа:
Дукач із зображенням на тему "Страсті Христа" 19* |
19* Дуже рідкісний дукач із зображенням на тему “Страсті Христа”, ХІХ ст, латунь, позолота, з колекції Юрія Коваленка. На лицьовому боці розміщено зображення страждаючого Христа, на зворотному - зображено янгола, який несе хрест - знаряддя страстей. Зображення - повторення страсної медалі Й.Кіттеля.
Як відзначає І. Спаський дукачі із повторенням зображення страждаючого Христа з медалей Дадлера і Кіттеля знаходили на території Чернігівської області.
Дукач із зображенням "Розп'яття Христа" 20* |
20* Дуже рідкісний дукач із давнім зображенням сюжету “Розп’яття Христа” (розп’ятий Христос зображений в сорочці), ХVІІІ ст., латунь, з колекції Юрія Коваленка.
Дукач із зображенням "Розп'яття Христа" 21* |
Дукач із зображенням Голгофи 22* |
22* Дуже рідкісний тип дукача із зображенням Голгофи, ХІХ ст., латунь, з колекції Юрія Коваленка.
Дукачі із зображенням сцени "Зняття з хреста" 23* |
23* Дукачі із зображенням біблійної сцени “Зняття з хреста”, др.пол.ХІХ ст., Харківщина, з колекції Юрія Коваленка.
Дукач із зображенням сцени "Зняття з хреста" 24* |
24* Дукач (фрагмент дукача) з біблійною сценою “Зняття з хреста”, кін.ХVІІІ - пер.пол.ХІХ ст., з фондів Музею історичних коштовностей України. Вказаний дукач експонувався на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
У наведених вище на фото дукачах медальйони являють собою повторення з невстановленого оригіналу. І.Спаський вказує, на наявність дукачей у яких такий медальйон кріпився до прямокутного банта із херувімом.
9. Воскресіння Ісуса Христа:
Сюжет на тему “Воскресіння Христа” був дуже популярний серед німецьких медальєрів у ХVI-ХVIІ ст. Відомо, що у Лаврському скарбі 1717 р. знаходився дукач із золотою релігійною медаллю на тему “Воскресіння” роботи Й.Хена. Медальйони із сюжетом “Воскресіння” зустрічаються з бантами різних типів, найбільше із чернігівськими. І.Спаський вказує про знаходження дукача у Таганрозі (РФ), а також про наявність воронезьких панагійок із таким сюжетом.
Дукачі із зображенням сюжету "Воскресіння" 25* |
25* Дукачі із зображенням на медальйоні біблійного сюжету “Воскресіння”, з фондів Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника (НКПІКЗ). Вказані дукачі експонувався на виставці “Сонце на намисті” в Київському Національному історичному музеї, яка відкрилася 22 листопада 2018р.
Дукачі із зображенням сюжету "Воскресіння" 26* |
26* Дукачі із зображенням на медальйоні біблійного сюжету “Воскресіння”, Чернігівщина, ХІХ ст., з колекції Юрія Коваленка: дукач ліворуч - латунь, позолота, дукач праворуч - срібло.
Дукачі із зображенням сюжету "Воскресіння" 27* |
27* Дукачі із зображенням біблійного сюжету “Воскресіння”, з колекції Юрія Коваленка.
Дукачі із зображенням сюжету "Воскресіння" 28* |
28* Дукачі із зображенням біблійного сюжету “Воскресіння”, з колекції Юрія Коваленка: на світлині ліворуч - дукач пер.пол. ХVІІІ ст, Харківщина, латунь; на світлині праворуч - ХVІІІ - поч.ХІХ ст, Харківщина, латунь.
10. Богоявлення:
Дукачі із сюжетом “Богоявлення” були поширені на досить великій території. Вони зустрічалися як на західних землях, наприклад Волині, так і на східних територіях де проживали українці (Воронежчина). До нашого часу збереглися поодинокі екземпляри дукачей на такий сюжет.
Дукачі із зображенням сюжету "Богоявлення" 29* |
29* Дукачі з медальйоном на сюжет “Богоявлення”, з колекції Юрія Коваленка. Дукач зображений ліворуч на чорному фоні - Чернігівщина, праворуч на зеленому - Дніпропетровщина. Зображення на медальйоні - повторення невстановленого західноєвропейського оригіналу ХVІІ-поч.ХVІІІ ст.
Дукачі з зображенням на медальйоні, як на фото вище зустрічалися також і на Волині. Зокрема І.Спаський вказує про походження одного такого дукача з села Шумське.
Дукачі із зображенням сюжету "Богоявлення" 30* |
30* Дукач із сюжетом “Богоявлення”, ХІХ ст., латунь, з колекції Юрія Коваленка. Медальйон - повторення німецької релігійної медалі ХVІІ-поч.ХVІІІ ст. невстановленого медальєра.
І.Спаський вказує, що дукачі медальйонами як на фото вище зустрічалися з бантами курського, харківського й полтавського типів. Зокрема один дукач походив з села Рублівка Богодухівського району (Харківська область).
Окремо І.Спаський описує дукач з воронезьким бантом в якому зображення “Богоявлення” було напаяне на обрамлений “пукликами” кружек.
Інші публікації:
Ярослава Коваленко
кандидат історичних наук
Інші публікації:
Коментарі
Дописати коментар