Перейти до основного вмісту

Сережки - українська народна прикраса др.пол. ХІХ - поч.ХХ ст.




Для кожної культури характерний свій комплекс прикрас. Є унікальний вид прикрас властивий для певної культурної групи чи окремого комплексу, а є універсальні прикраси, які присутні в кожній культурі і без яких, вцілому, не можливо собі уявити жінку. До універсальних прикрас належать сережки. Ця прикраса відома в усьому світі та має безліч форм. Українське жіноцтво в цьому плані не було виключенням і тому в українському традиційному вбранні сережки мали вагоме значення. Для українських традиційних прикрас характерне доволі велике розмаїття сережок. 

Фрагменти сережок

Найбільш традиційними для українського жіноцтва були сережки, що включали в себе елементи рослинного орнаменту, зображення птаха та сережки у формі місяця. Кожен тип сережок мав свою колоритну суто народну назву яка, як правило, походила від його форми. Наприклад зустрічалися сережки з такими назвами - калачики, калачики з метеликами, книшики, ягідки, дубочки, бовтуни, качечки, голубки, бублики.

Фрагменти сережок, сережки голубки

Одними з найбільш поширених були сережки у формі місяця, які були популярними серед усього українського жіноцтва, незалежно від місця і регіону проживання. Такий вид сережок був найпростіший у виробництві і, відповідно, найбільш масовий.

Сережки полумісяці, місяці, дуті


Якщо подивитися на сережки та на орнаменти доби Київської Русі (як приклад - розписи на стінах давніх соборів), можна наочно переконатися в тому, що зовнішній вигляд цих традиційних українських прикрас сформувався ще багато століть тому і залишився майже незмінним практично тисячоліття.

Фрески Софії Київської

Сережки місяці, полумісяці

Як правило, сережки оздоблювали камінням, склом, намистинами, але і поширеними також були сережки без додаткової оздоби, виконані суто з металу. В оздобленні сережок українки найбільшу перевагу традиційно надавали коралам. Великою популярністю серед усього українського жіноцтва користувався гранат і перли.

Фрагменти сережок, сережка калачик з метеликом

При виготовленні сережок, аналогічно до нагрудних і нашийних прикрас, золотарі широко використовували монети. Спостерігається велике різноманіття форм сережок з монетами.

Сережки з монетами

Також великою популярністю у жіноцтва користувалися сережки із хрестами.

Сережки з хрестиками

Федір Вовк у своїй праці “Студії з української етнографії та антропології” пише, що золотарі з надзвичайною сталістю дотримуються старовинних традицій у формах та в рисунку, навіть там, де сторонні впливи були цілком можливі. Зокрема відзначав, що на Харківщині виробляють один сорт сережок для українок, а другий - для росіянок. “Сережки для українок - гачок розширений спереду, а до нього підвішений щиток, куди вставлене маленьке кольорове скло та прикріплені ще три довгі та вузькі підвіски, що наподоблюють намистинки”. У виборі матеріалу, як відзначає етнограф, українки перевагу надавали коралам.

Сережки з щитками, підвісками

В той же час, під впливом тих чи інших чинників існували і свої локальні особливості. Іншими словами в певних регіонах жінки носили сережки з місцевим колоритом зразки яких майже не зустрічалися в інших регіонах і таким чином були сформовані свої місцеві особливі форми. Наприклад на Полтавщині, в районі Кременчука зустрічалися сережки виконані в техніці філігрань.

Фрагменти філігранних сережок

Також існувала певна прив’язка сережок до нагрудних прикрас з якими їх власниця носила у комплексі. Зокрема, майже в кожному регіоні можна зустріти сережки окремі складові яких подібні до форми банта дукача або окремих його елементів. Це можна пояснити тим, що золотар, який виготовляв дукачі, одночасно дбав про те, щоб були аналогічні форми й для інших видів прикрас, що дозволяло йому створити в одному стилі цілий комплект прикрас.

Чи жорстко українські жінки дотримувалися відповідності певних форм сережок у поєднанні з тими чи іншими прикрасами та чи дозволяли собі носити прикраси виготовлені “не місцевими” злотарями? У працях етнологів кінця ХІХ - поч. ХХ ст. про це згадок не зустрічала. Сучасні дослідники в цьому питанні не одностайні: одні стверджують, що українські жінки жорстко дотримувалися всіх відповідностей і певний вид сережок носили з певним видом прикрас на певній території, інші переконують, що вибір сережок (як і дукачів, перснів) здебільшого був обумовлений власними естетичними уподобаннями та соціально-побутовими чинниками і жорстких правил в підборі прикрас не існувало.

Комплект сережок з дукачем, Чернігівщина

Я схиляюся до другої точки зору, адже часто прикраси привозилися купцями на ярмарок з інших регіонів, подекуди родичі відвідуючи святі місця, або подорожуючи по долгу служби привозили своїм жінкам прикраси з інших країв. Наприклад дуже популярно було як на Західній Україні, так і на Південній чи Східній її частинах привезти близьким прикраси куплені в Київській Лаврі-Печерській. Етнографи відзначають, що часто сусіди такому “паломнику” спеціально для цього давали гроші. Враховуючи той факт, що раніше люди значно менше подорожували ніж сучасна людина і те, що традиційні прикраси на початок ХХ ст. здебільшого являли собою селянські прикраси, а селянські сім’ї були великі, то вибір прикрас для більшості жінок обмежувався асортиментом заготовок місцевих золотарів які були в ціні більш доступні. Фотографії того періоду також це підтверджують. Іншими словами не можна стверджувати про те, що у разі переїзду жінки в іншу місцевість, вона міняла свої “привезені” прикраси на місцеві або не могла їх носити у поєднанні. Наприклад лубенський дукач з сережками вереміївського типу.

Таким чином, велике різноманіття форм сережок, які здебільшого носили звичайні сільські жінки, ламає хибне масове уявлення про вічно багатостраждальний український народ і його злиденність. Велика кількість пишних, стилістично витриманих і багатооздоблених сережок свідчить про те, що звичайне жіноцтво мало у своєму вжитку далеко не одну пару цих прикрас і головним чином тому, що могло собі це дозволити. Були прикраси буденні (“місяці”, “ягідки”, “дутки”), в яких працювали і господарство вели, а були святкові з коралами, перлами, підвісками, які вдягали на урочистості.

Ярослава Коваленко
Кандидат історичних наук

Відеоверсія (короткометражний фільм) цієї публікації  - дивитися.

Інші публікації:

Коментарі

Популярні публікації

Дукач - це печатка, що засвідчує “українство”.

Українські народні традиційні прикраси є неоціненним джерелом вивчення історії українського народу. Адже через втрату державності під цілеспрямованим впливом інших сусідніх держав історія українських земель та  її народу неодноразово знищувалася, переписувалася, замовчувалася, заборонялася, її просто крали. Через мову, релігію, освіту, громадську діяльність та інші сфери життя витиралася пам’ять нашого народу. Чим далі від Києва, а згодом чим далі від села тим більше українців вливалися в інший культурний простір, збагачували його і забували якого вони роду. На цьому фоні українські традиційні народні прикраси виступили великим і, у порівнянні з письмовими джерелами, більш об’єктивним джерелом вивчення історії, культури й побуту наших предків. Вони засвідчують українське коріння багатьох історичних процесів й культурних надбань, більш глибоко розкривають історію окремих територій. Вони наочно доводять нам про самобутність й унікальність українського народу та його світогляду. Кора

Ягнусок - дукач із "серцем"

Ягнус (ягнусок, огнусок, єднус, агнус) - малопоширена назва дукача яку виводять з польської мови. Із старопольської слово “agnušek” тлумачиться як: - освячене Папою воскове ягня, яке оберігає від лиха; - будь-яке зображення божественного ягня; - зображення ягня, зроблене з будь-якого матеріалу. Церковно-слов’янською слово “ягня” звучить як “агнець”. Агнецем Божим в християнстві символічно називають Ісуса Христа - він віддав себе в жертву заради позбавлення людського роду від влади гріха подібно до того, як ягнят було принесено в жертву заради визволення єврейського народу з єгипетського полону. І.Г.Спаський припускає, що спочатку ягнусами називали західноєвропейські релігійні медалі на яких було зображено божественне ягня (агнець). Зображення ягня стало виступати своєрідним оберегом. Такі медалі в Україні часто перетворювали на дукачі і, відповідно, дукачі з ними називали ягнусами. Згодом ця назва була поширена і на дукачі на медальйонах яких були інші зобр

Слобожанські дукачі

Окремо слід виділити дукачі які носили на Слобідській Україні. Дослідити і описати дукачі з цього краю іноді буває доволі складно, адже Слобожанщина (Слобідська Україна, Слобідщина) виявилася прикордонною територією, яка неодноразово змінювала свій адміністративно-територіальний розподіл і значна частина її наразі перебуває у складі РФ. Після геноциду українського народу - Великого Голодомору 1932-1933 рр., у місцевого населення на руках практично не лишилося цього виду прикрас. Ті хто вижили - позбувалися дукачів в обмін на їжу, або приховували їх як ідеологічно небезпечні речі. У хати вимерлих українців (не лише на Слобожанщині, а й в Радянській Україні вцілому й у місцях компактного проживання українців - Кубані, Поволжі, Казахстані) радянський уряд, відповідно до затвердженої практики, заселяв вихідців з інших народів. На Слобожанщині українців “заміняли” головним чином на росіян і білорусів. Для них носіння дукача було “чужою традицією”. Українські традиційні прикраси з те

Дукачі Південно-Східної Слобожанщини: Дніпропетровщина

В окрему групу слід виділити дукачі які були поширені на території південно-східної України, а саме - на Дніпропетровщині, Донеччині й Луганщині. Це - край степів і великих підприємств (принаймні на Донеччині й Луганщині до 2014 року). У ХІХ ст. в цьому регіоні України з’явилося чимало промислових підприємств, у будівництві і розвитку яких суттєво був задіяний капітал західноєвропейських держав. Завдяки активному індустріальному розвитку край перетворився на центр великого промислового виробництва. Велика кількість нових підприємств потребувала великої кількості робочих рук, що у свою чергу, зумовило певні демографічні процеси. На ці землі почали з’їжджатися люди з різних країв і колишні козацькі слободи й паланки досить швидко перетворилися на густонаселені міста, поруч з якими також почали з’являлися нові населені пункти. Наприклад на місці козацького посту Домаха, де згодом виросла Кальміуська Слобода утворилося сучасне місто Маріуполь; на місці козацького селища Нові Кайдаки - Кат