Перейти до основного вмісту

Дукач - це печатка, що засвідчує “українство”.

Українські народні традиційні прикраси є неоціненним джерелом вивчення історії українського народу. Адже через втрату державності під цілеспрямованим впливом інших сусідніх держав історія українських земель та  її народу неодноразово знищувалася, переписувалася, замовчувалася, заборонялася, її просто крали. Через мову, релігію, освіту, громадську діяльність та інші сфери життя витиралася пам’ять нашого народу. Чим далі від Києва, а згодом чим далі від села тим більше українців вливалися в інший культурний простір, збагачували його і забували якого вони роду. На цьому фоні українські традиційні народні прикраси виступили великим і, у порівнянні з письмовими джерелами, більш об’єктивним джерелом вивчення історії, культури й побуту наших предків. Вони засвідчують українське коріння багатьох історичних процесів й культурних надбань, більш глибоко розкривають історію окремих територій. Вони наочно доводять нам про самобутність й унікальність українського народу та його світогляду.

Коралове намисто - визітівка української культури, дукач - печатка що засвідчує “українство”.


У ХІХ-поч. ХХ ст. серед українського жіноцтва були найбільш «шановані» такі види традиційних прикрас: коралове намисто, дукач, ґердана, зґарда, салба, сережки. Для кожного регіону був характерний свій комплекс традиційних прикрас який доповнювався додатковими місцевими елементами. Не залежно від території та місцевих особливостей побуту очільне місце в комплексі прикрас мало коралове намисто. Коралове намисто (“коралі”, “добре намисто”) є своєрідною репрезентативною карткою українського народного традиційного вбрання і без нього не можливо собі уявити українську жінку.


Другою за “значимістю” серед українського жіноцтва була така прикраса як дукач, яку ще називали “личман”. Вживалися також назви “ягнус” (малопоширена назва, переважно на території Західної України), “панагійки” (поширена місцева назва дукача на Воронежчині, РФ). Це унікальна прикраса, яка є своєрідною печаткою що засвідчує “українство”.  Носіння монет у нагрудних прикрасах характерно для багатьох культур, але саме виконаних у вигляді т.зв. дукачів – характерно виключно для української. Дукачі носило українське жіноцтво починаючи від Перемишля й Холмщини на заході і завершуючи на Курщині і Воронежчині на сході, від лісів Берестейщини, Полісся на півночі і до степів Одещини й Херсонщини на півдні. В різних регіонах дукачі мали свої стилістичні особливості, але поряд з коралами являлися незмінним атрибутом традиційних українських жіночих прикрас.

Дукач - Східна Слобожанщина
Дукач Західна Україна
Дукач - Західна Україна
Дукач - це металева жіноча нагрудна прикраса яку носили на стрічці або низці намиста. Відповідно до писемних джерел дукачі виготовляли в тому числі і з срібла та золота, або просто могли бути позолочені. Видатний український етнолог й антрополог Ф.Вовк у своїй праці «Студії з української етнології та антропології» відзначав, що жінки полковників часто носили намисто перлів з дукатами, іноді з золотими червінцями. Головний елемент дукача - це медальйон, який, як правило, доповнювався додатковими ювелірними елементами бант, кант та ін. Медальйон містив зображення і мав круглу форму. Виключення становлять окремі дукачі Слобожанщини (сучасні території Харківської, Україна та Курської й Воронезької області, РФ), де медальйони прикріплювалися до бантів і могли бути без зображення у формі серця. В якості медальйонів використовували монети, релігійні й навіть нагородні медалі. Велике значення у прикрасі мав такий елемент як бант. Власне це брошка до якої прикріплювався сам медальйон. Етнографи припускають, що традиція прикрашати дукачі бантом з’явилася пізніше і подекуди, вона на себе перебрала основну увагу в прикрасі. Бант прикрашався камінням, склом, бісером. На Лівобережній Україні й на східних територіях були поширені пишні, більш масивні і яскраві банти, а на Правобережній Україні, на західних і північних її територіях банти були більш скромні і взагалі могли бути відсутніми.

Етнографи кінця ХІХ - поч. ХХ ст. (М.Сумцов, Ф.Вовк) у своїх працях констатували, що золотарі у своїх виробах з надзвичайною сталістю дотримувалися стародавніх традиційних форм та малюнків, навіть там, де сторонні впливи були цілком можливі. Ф.Вовк припускає, що дукачі є пережитком візантійських змієвиків носіння яких було характерно для доби Давньої Русі. Тобто під впливом місцевих традицій, культурних уподобань й світоглядних особливостей  змієвики поступово трансформувалися у дукачі й стали однією з найголовніших прикрас всього українського жіноцтва.

Дукач Чернігівщина
Дукач - Чернігівщина
Дукач Черкащина
Дукач - Черкащина
Від початку дукач не був виключно “селянською” прикрасою. Його носили українки всіх верств не залежно від релігійної конфесії (мається на увазі християнських) та соціального стану. Така мода на дукачі зберігалася до др. пол. ХVІІ ст.


Поступово дукачі почали зникати з ужитку. Спочатку дукачі почали «забувати» представники знаті. Це пояснюється тим, що за часів Петра І після історії з Мазепою до козацької старшини московською державою стали застосовуватися репресії. До нашого часу дійшло чимало документів описів конфіскованого майна козацької старшини у «надійності» яких цар сумнівався. У репресованих вилучалося майно, речі з коштовних матеріалів такі як прикраси, столовий посуд  та ін. переплавлялися на монети. Та частина знаті, яку репресії не зачепили намагалася себе культурно наблизити до царського оточення. Тому жіноцтво козацької старшини почало масово переходити на петербурзьку моду і переплавляти «не модні» та «ідеологічно небезпечні» прикраси на нові. Приблизно аналогічним чином склалася ситуація на українських територіях що увійшли до складу інших держав. Після втрати Україною своєї державності великі прикордонні  міста урядами метрополій цілеспрямовано заселялися іншими народами, освіта та інші сфери громадського життя деукраінізовувалися (на заході полонізація, мадяризація, румунізація, на сході та півдні русифікація). Щоб досягти успіху і реалізувати себе на державній службі, в релігійній чи громадській діяльності українці поступово позбувалися всього що засвідчувало їх українкість і таким чином все більше ототожнювали себе з іншою культурою. Наразі такі процеси є складовою гібридної війни.


Наприклад Загорський у «Топографическом описании Харьковского намесничества», 1788 р. писав, що людність  Харкові, за винятком невеликої кількості купецтва, цілком українська. А станом на 1890 р. в Харкові, як писав М.Сумцов, дукач рідко хто носив. В той же час, Ф.Вовк відзначає, що на поч. ХХ ст. дукачі ще дуже часто носили на Галичині і найбільш поширені на Великій Україні. На центральній Україні їх подекуди носили навіть за радянських часів, коли замість царської монети чи релігійної медалі вставляли радянську монету. В одній із приватних колекцій зберігається оригінал такого лубенського дукача.


До нашого часу збереглося не багато дукачів. Адже під час голодоморів і Другої Світової війни дукачі в якості цінного металу масово здавалися, переплавлялися і вимінювалися на їжу. За спогадами уродженки с. Крутьки Чорнобаївського району Черкаської області Щепак Олени Василівни (1918 року народження) ці прикраси дозволили пережити голод і війну. Таким чином у 60-ті роки ця прикраса молоддю була забута і в українських народних костюмах практично не відображалася.

На сьогоднішній день дукач як історичне джерело повернуто із небуття. Завдяки зусиллям черкаських дослідників в Україні з’явився додатковий наочний елемент який допомагає протистояти викликам сучасної гібридної війни. Якщо коралове намисто характеризується як визітівка традиційної української культури, то дукач - це печатка що засвідчує “українство”. Повернення моди  на носіння дукача засвідчує унікальність української культури та спадковість естетичних уподобань. Виступає своєрідним візуальним символом єднання нації.


Ярослава Коваленко
кандидат історичних наук

Інші публікації:


Коментарі

Популярні публікації

Сережки - українська народна прикраса др.пол. ХІХ - поч.ХХ ст.

Для кожної культури характерний свій комплекс прикрас. Є унікальний вид прикрас властивий для певної культурної групи чи окремого комплексу, а є універсальні прикраси, які присутні в кожній культурі і без яких, вцілому, не можливо собі уявити жінку. До універсальних прикрас належать сережки. Ця прикраса відома в усьому світі та має безліч форм. Українське жіноцтво в цьому плані не було виключенням і тому в українському традиційному вбранні сережки мали вагоме значення. Для українських традиційних прикрас характерне доволі велике розмаїття сережок.  Найбільш традиційними для українського жіноцтва були сережки, що включали в себе елементи рослинного орнаменту, зображення птаха та сережки у формі місяця. Кожен тип сережок мав свою колоритну суто народну назву яка, як правило, походила від його форми. Наприклад зустрічалися сережки з такими назвами - калачики, калачики з метеликами, книшики, ягідки, дубочки, бовтуни, качечки, голубки, бублики. Одними з найбільш поширених

Ягнусок - дукач із "серцем"

Ягнус (ягнусок, огнусок, єднус, агнус) - малопоширена назва дукача яку виводять з польської мови. Із старопольської слово “agnušek” тлумачиться як: - освячене Папою воскове ягня, яке оберігає від лиха; - будь-яке зображення божественного ягня; - зображення ягня, зроблене з будь-якого матеріалу. Церковно-слов’янською слово “ягня” звучить як “агнець”. Агнецем Божим в християнстві символічно називають Ісуса Христа - він віддав себе в жертву заради позбавлення людського роду від влади гріха подібно до того, як ягнят було принесено в жертву заради визволення єврейського народу з єгипетського полону. І.Г.Спаський припускає, що спочатку ягнусами називали західноєвропейські релігійні медалі на яких було зображено божественне ягня (агнець). Зображення ягня стало виступати своєрідним оберегом. Такі медалі в Україні часто перетворювали на дукачі і, відповідно, дукачі з ними називали ягнусами. Згодом ця назва була поширена і на дукачі на медальйонах яких були інші зобр

Слобожанські дукачі

Окремо слід виділити дукачі які носили на Слобідській Україні. Дослідити і описати дукачі з цього краю іноді буває доволі складно, адже Слобожанщина (Слобідська Україна, Слобідщина) виявилася прикордонною територією, яка неодноразово змінювала свій адміністративно-територіальний розподіл і значна частина її наразі перебуває у складі РФ. Після геноциду українського народу - Великого Голодомору 1932-1933 рр., у місцевого населення на руках практично не лишилося цього виду прикрас. Ті хто вижили - позбувалися дукачів в обмін на їжу, або приховували їх як ідеологічно небезпечні речі. У хати вимерлих українців (не лише на Слобожанщині, а й в Радянській Україні вцілому й у місцях компактного проживання українців - Кубані, Поволжі, Казахстані) радянський уряд, відповідно до затвердженої практики, заселяв вихідців з інших народів. На Слобожанщині українців “заміняли” головним чином на росіян і білорусів. Для них носіння дукача було “чужою традицією”. Українські традиційні прикраси з те

Дукачі Південно-Східної Слобожанщини: Дніпропетровщина

В окрему групу слід виділити дукачі які були поширені на території південно-східної України, а саме - на Дніпропетровщині, Донеччині й Луганщині. Це - край степів і великих підприємств (принаймні на Донеччині й Луганщині до 2014 року). У ХІХ ст. в цьому регіоні України з’явилося чимало промислових підприємств, у будівництві і розвитку яких суттєво був задіяний капітал західноєвропейських держав. Завдяки активному індустріальному розвитку край перетворився на центр великого промислового виробництва. Велика кількість нових підприємств потребувала великої кількості робочих рук, що у свою чергу, зумовило певні демографічні процеси. На ці землі почали з’їжджатися люди з різних країв і колишні козацькі слободи й паланки досить швидко перетворилися на густонаселені міста, поруч з якими також почали з’являлися нові населені пункти. Наприклад на місці козацького посту Домаха, де згодом виросла Кальміуська Слобода утворилося сучасне місто Маріуполь; на місці козацького селища Нові Кайдаки - Кат